Nowa Fala oferta

W naszej stałej ofercie znajdują się:

  • pływanie rekreacyjne
  • nauka pływania
  • pływanie dla niemowląt
  • korygowanie wad postawy
  • aqua fitness
  • piłka wodna
  • koszykówka wodna
  • siatkówka wodna
  • gimnastyka ciążowa
  • organizacja imprez

Pływanie rekreacyjne

Zdobywa sobie coraz szerszą rzeszę zwolenników. Klienci mają możliwość wybrania sposobu korzystania z usług pływalni. Do najczęściej stosowanych należy zakup karnetu okresowego lub biletu jednorazowego. Możliwe jest też wykupienie pojedynczych torów lub całego basenu. Nad bezpieczeństwem kąpiących stale czuwa dwóch ratowników (instruktorów lub trenerów pływania). Wysokie umiejętności praktyczne poparte są wiedzą teoretyczną (większość kadry ratowniczej ukończyła studia na AWF). Profesjonalny nadzór daje możliwość uzyskania porad i wskazówek dotyczących poprawy umiejętności pływania oraz gwarantuje miłą i przyjemną atmosferę.

Nauka pływania

Nie jest tajemnicą, że pływanie wszechstronnie wpływa na rozwój człowieka. Ćwiczenia w wodzie aktywizują większość grup mięśniowych, relaksują i odprężają. Naukę pływania można rozpocząć praktycznie w każdym wieku. W procesie nauczania dzieci do 5-ego życia powinien uczestniczyć jeden rodzic lub opiekun. Prowadzenie zajęć z tą grupą wiekową wiąże się z nauczaniem wykonywania ruchów zarówno dzieci jak i opiekunów. Rodzice asekurują swoje pociechy i pomagają wykonywać ćwiczenia prezentowane przez instruktora. Istotnym elementem tego typu lekcji jest nauka poprzez zabawę. Użycie dużej ilości kolorowych zabawek i przyrządów (deski wypornościowe, nadmuchiwane rękawki, piłki) powoduje wzbudzenie zainteresowania u dziecka, a w rezultacie współpracę i czynny udział w ćwiczeniach. Największą grupę rozpoczynającą naukę pływania stanowią dzieci w wieku 6-8 lat. Nawiązanie kontaktu z dziećmi w tym wieku jest dużo łatwiejsze. Ćwiczenia wykonywane są z większym zrozumieniem, a proces przyswajania podstawowych umiejętności w większości przypadków zamyka się w 20-stu, 30-stu lekcjach. Szkolenie zaczyna się w grupie początkującej na brodziku. Po nabyciu podstawowych umiejętności (utrzymywanie się na powierzchni wody i przepłynięcie krótkich odcinków na brzuchu lub na plecach) istnieje możliwość kontynuowania kursu podstawowego na dużym basenie. Zajęcia na dużej niecce prowadzone są na dwóch poziomach: średnim (oswojenie z głęboką wodą, początki pływania stylem grzbietowym i kraulem) i zaawansowanym (nauka 4-ech stylów pływackich). Dzieci i młodzież w wieku 9-15 lat uczestniczy w zajęciach na głębszej wodzie (duży basen), osoby uczące się dość szybko przyswajają sobie nowe umiejętności, chociaż jak wszędzie i tu zdarzają się wyjątki. Problemy, jakie występują dotyczą koordynacji ruchów oraz z roku na rok malejącej ogólnej sprawności fizycznej. Podobnie jak w grupie 6-8 lat istnieje możliwość uczęszczania na wybrany poziom zaawansowania.

Osoby, które z różnych względów nie potrafią pływać, a ukończyły już 18 rok życia, mogą skorzystać z oferty kursu dla dorosłych. Bardzo różny poziom umiejętności, wiek kursantów oraz stopień oswojenia z wodą powodują konieczność wysokiej indywidualizacji zajęć. Ćwiczenia dobierane są w zależności od możliwości i preferencji poszczególnych członków grupy. Duże samozaparcie uczestników szkolenia procentuje w krótszym lub dłuższym okresie, a zadowolenie z rezultatów nauki jest wprost proporcjonalne od włożonego wysiłku.

Pływanie dla niemowląt

Zajęcia na basenie są doskonałą zabawą dla Maluchów. Dzieci, którym od pierwszych miesięcy towarzyszy woda, zaczynają szybciej chodzić, są zdrowsze i sprawniejsze.

Poprzez bliskość rodziców na zajęcia i zabawy, dzieci z łatwością odnajdują się w nowym środowisku, są odważniejsze i ciekawsze świata.

Więcej informacji: Bąbelki pływają

Korygowanie wad postawy

O skuteczności pływania w korekcji wad postawy są przekonani niemal wszyscy: lekarze, rodzice i dzieci. Wiele osób uważa, że jedynie pływanie jest skutecznym sposobem leczenia wad postawy. Obecnie jednak bardzo rzadko postępowanie korekcyjne u dzieci opiera się wyłącznie na zajęciach z pływania. Dzisiaj podstawową formą zajęć dla dzieci z wadami postawy jest prowadzona w sali gimnastycznej (przeważnie) "nudna" gimnastyka korekcyjna. Zajęciom z pływania przypisuje się rolę towarzyszącą - wspomagającą proces korekcji. Jest to uzupełnienie bardzo ważne, przynoszące określone korzyści, a ponadto przyjemne dla dziecka. W zależności od wieku oraz osobistych preferencji ćwiczenia wykonywane są na brodziku (gimnastyka korekcyjna) lub dużym basenie (pływanie korekcyjne). Osoba prowadząca ćwiczenia oprócz fachowej wiedzy z dziedziny fizjoterapii o nauki pływania posiada także uprawnienia z zakresu ratownictwa wodnego. Indywidualne podejście do klienta gwarantuje dostosowanie programu kursu do potrzeb poszczególnych użytkowników (dobór ćwiczeń w zależności od rodzaju schorzenia). Zajęcia prowadzone są dwa razy w tygodniu po 30 min. w turnusach zawierających ok. 20 - 23 wejść.

Aqua fitness

Nikogo nie dziwi wykorzystanie wodnego środowiska do ćwiczeń. Pływanie cieszy się ogromną popularnością, a zajęcia w wodzie są stosowane od dawna jako forma rehabilitacji. Aqua aerobik i aqua fitness nadają tego typu ćwiczeniom diametralnie inny wymiar. Decyduje o tym wiele czynników. Po pierwsze, wyjątkowe właściwości wody sprawiają, że jest to trening bezpieczny i efektywny oraz dostępny dla wszystkich. Po drugie, aqua ćwiczenia to świetna zabawa. Zanurzenie daje poczucie prywatności, pozwala cieszyć się treningiem w grupie. Odpowiednie wykorzystanie pływalni do ćwiczeń jest sprawą niesłychanie istotną. Dodatkowo podczas ruchu w wodzie występuje opór związany z tarciem. Przy doborze ćwiczeń duże znaczenie ma siła wyporu. Człowiek o wadze 70 kg w wodzie "pozornie" waży około 6 kg. Siła wyporu zdecydowanie ułatwia wykonywanie ćwiczeń.


W zależności od głębokości zanurzania, ułożenia ciała w wodzie i wykonywanego ruchu, możemy mówić o ćwiczeniach w warunkach odciążenia, ćwiczeniach wspomaganych i ćwiczeniach z oporem.

Na ciało zanurzone w wodzie działa również ciśnienie hydrostatyczne, które wywiera duży wpływ na ruchy klatki piersiowej (ułatwiając wydech i powodując opór przy wdechu) oraz jamy brzusznej. Wielkość ciśnienia hydrostatycznego zależy od głębokości zanurzenia. Siła wyporu i ciśnienie hydrostatyczne zmniejszają do minimum pracę statyczną mięśni, konieczną do utrzymania pionowego ułożenia ciała oraz wpływają na odciążenie stawów i kręgosłupa. Umożliwia to dłuższe wykonywanie ruchów, które na lądzie znacznie szybciej powodują zmęczenie. Podniesione jest także bezpieczeństwo wykonywanych ćwiczeń.

Kolejną istotną właściwością wody jest jej lepkość. Ruchy wykonywane w wodzie natrafiają na opór związany z jej spójnością i lepkością. Opór ten zależny jest od szybkości ruchów oraz wielkości powierzchni ciała.

Planowanie treningu gimnastycznego w wodzie wiąże się ze zrozumieniem ogromnej różnicy pomiędzy ćwiczeniami na lądzie i w wodzie. Różnica ta jest głównym powodem, dla którego przenosimy zajęcia z sali do basenu.

Zasady dobierania ćwiczeń i prowadzenia treningu w wodzie są ściśle określone. Instruktor musi być przeszkolony i doskonale przygotowany na każdą lekcję. Powinien także znać zasady ratownictwa wodnego i bezpieczeństwa na basenach. Można wyróżnić kilka rodzajów zajęć w wodzie, które z powodzeniem oferują poszczególne pływalnie. Ich rodzaj w dużym stopniu zależy od warunków, jakie są dostępne, tzn. wielkości i głębokości basenu oraz używanego sprzętu. Zajęcia mogą odbywać się w wodzie płytkiej (głębokość do pasa), wodzie o średniej głębokości (do klatki piersiowej) i głębokiej (brak kontaktu z ciała z dnem). W czasie jednych zajęć możliwe jest przemieszczanie się z płytkiej wody na głęboką. Zależnie od głębokości zmienia się rodzaj treningu. W wodzie płytkiej i średniej ćwiczenia mogą być wykonywane bez dodatkowego sprzętu. W tym przypadku planuje się zajęcia choreograficzne o charakterze aerobowym lub zajęcia wzmacniające mięśnie przy wykorzystaniu oporu wody. Natomiast woda głęboka obliguje do użycia sprzętu zwiększającego pływalność i pozwalającego na swobodne unoszenie się na jej powierzchni.

Do najczęściej stosowanych przyrządów należą:

  • pasy wypornościowe - wykonane z pianki, zapinane wokół tułowia. Ćwiczenia z użyciem pasów należą do najbardziej atrakcyjnych. Praca na średniej i głębokiej wodzie z użyciem pasa daje najwięcej możliwości ćwiczeń przy optymalnych warunkach odciążenia i całkowitym braku lub minimalnym impakcie. Utrzymanie pozycji pionowej wymaga napięcia mięśni brzucha, grzbietu i pośladków oraz utrzymania tego napięcia prawie przez cały czas zajęć. Ruchy rąk i nóg powodują zachwianie równowagi ciała. W celu jej odzyskania uruchomiona jest maksymalna liczba mięśni. Każdy ruch wykonywany w wodzie zmusza do pokonania jej oporu przez cały czas zajęć. Ruchy rąk i nóg powodują zachwianie równowagi ciała. W celu jej odzyskania uruchomiana jest maksymalna liczba mięśni. Każdy ruch wykonywany w wodzie zmusza do pokonania jej oporu, przez co ruchy w każdym kierunku wpływają na prace mięśni. Jeżeli zwiększeniu ulega tempo ćwiczeń praca staje się bardziej efektywna. Używanie pasa wpływa dodatnio na bezpieczeństwo zajęć. Wiele osób nie potrafi pływać i wręcz boi się wody, pas nie krępuje ruchów oraz pozwala bez trudu utrzymać się na wodzie. Warto też wspomnieć, że użycie psa pozwala utrzymać pozycję pionową bez konieczności zanurzania głowy;
  • tzw. makarony - piankowe walce, zwiększające pływalność, nie zapewniają takiego komfortu jak pasy, lecz wykorzystywane są na wiele innych sposobów (ćwiczenia ramion, klatki piersiowej itp.);
  • piankowe sztangi i ciężarki - lekkie piankowe hantle pływają na wodzie, użycie ich pod powierzchnią wody powoduje znaczy opór; stosowane są także jako elementy wypornościowe;
  • buty wypornościowe - często używane razem z pasem, pozwalają stosować szereg ćwiczeń uaktywniających dolne partie ciała.

Do treningu w wodzie używa się także przyborów zwiększających opór. Należą do nich przede wszystkich: rękawice, piankowe ciężarki, plastikowe butelki wypełnione powietrzem, specjalne kołowrotki przypinane do rąk lub nóg odcinki plastiku (zwiększające opór), specjalne platformy (podobne do stepów) zwiększające atrakcyjność zajęć.

Środowisko wodne umożliwia wykonywanie ćwiczeń, które dla niektórych osób są niemożliwe do wykonania na lądzie, gdyż są bolesne i zbyt trudne. Wodne zajęcia polecane są jako forma usprawniania dostępna dla wszystkich: dla osób po operacjach, otyłych, starszych, cierpiących na artretyzm, osteoporozę, mających problemy z układem kostno - stawowym. W wodzie bez obaw mogą też ćwiczyć kobiety w ciąży.

Osoby regularnie korzystające z tego rodzaju zajęć obserwują wzrost wytrzymałości organizmu, zwiększenie siły mięśniowej, poprawę gibkości i rozciągnięcia oraz utratę wagi ciała. Aqua fitness szczególnie polecany jest dla pań (panów) nie przywykłych do dużego wysiłku fizycznego. Aqua aerobik wiąże się z nieco wyższą intensywnością ćwiczeń, dodatkowo zajęcia prowadzone są przy specjalnie dobranej muzyce.

Wodna gimnastyka może być jedynym rodzajem aktywności, może też uzupełniać trening innego rodzaju. Korzyści płynące z ćwiczeń w wodzie są nieocenione. Jako nowa forma aktywności ruchowej gimnastyka w wodzie zdobywa sobie coraz większą rzeszę zwolenników.


Boisko do piłki wodnej

Boisko montowane jest na basenie o wymiarach 6,25 m x 12,5 m i głębokości od 0,9 m do 1,1 m. W skład zestawu wchodzą dwie bramki o wymiarach 0,8 m x 1,6 m oraz opcjonalnie liny autowe (mocowane do ścian basenu przy pomocy gumowych przyssawek).

Rozgrywki mogą być prowadzone w drużynach max 4-osobowych.

Nowa, rzadko spotykana forma rekreacji ruchowej stanowi doskonałe ćwiczenie kondycyjne zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

Boisko do siatkówki wodnej

Boisko montowane jest na basenie o wymiarach 6,25 x 12,5 m i głębokości od 0,9 m do 1,1 m. W skład zestawu wchodzi siatka, słupki oraz opcjonalnie liny autowe (mocowane do ścian basenu przy pomocy gumowych przyssawek). Rozgrywki mogą być prowadzone w drużynach max. 4- osobowych. Nowa, rzadko spotykana forma rekreacji ruchowej stanowi doskonałe ćwiczenie kondycyjne zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

Gimnastyka ciążowa w wodzie

Dziś już nikt nie hołduje starym przesądom, nakazującym kobietom w ciąży unikać wody. Wręcz przeciwnie, obecnie lekarze zalecają kontakt z wodą w ramach ćwiczeń relaksujących. Ćwiczenia takie można uprawiać przez cały okres ciąży.

Zajęcia w wodzie zwiększają siłę, wytrzymałość i sprawność fizyczną, poprawiają samopoczucie psychiczne i fizyczne. Regularne ćwiczenia sprawiają, ze kobieta czuje sie lżejsza i zwinniejsza, a także lepiej przygotowana do porodu.

Gimnastyka w wodzie jest całkowicie bezpieczna. Ciśnienie hydrostatyczne wyznacza naturalne granice, których nie da przekroczyć. Dlatego też, zarówno przyszła mama jak i jej dziecko mogą czuć sie bezpiecznie. Woda uspokaja, odpręża, wzmacnia organizm i działa kojąco.

Ćwiczenia w wodzie zapobiegają zwiotczeniu mięśni brzucha i piersi bez szkody dla stawów i ścięgien. Przynoszą ulgę przy bólach pleców i poprawiają krążenie. Poza tym wodny fitness świetnie działa na mięśnie nóg, które zazwyczaj pod koniec dnia są ociężałe, obolałe oraz spuchnięte.

Woda naturalnie spowalnia ruchy, łagodne pokonywanie jej oporu gwarantuje sukces gimnastyki. Pół godziny ćwiczeń w wodzie odpowiada godzinie zajęć w sali gimnastycznej.

Organizacja imprez

W sprawie organizacji imprez prosimy o kontakt z kierownikiem obiektu, tel. 22 877 21 25, email: nowafala@osirwola.pl